top of page

Wat kost een maatwerk klantenportaal?

De kosten van een klantenportaal berekenen

Overweeg je een klantenportaal voor jouw bedrijf maar ben je benieuwd wat dit zou gaan kosten? Start dan onze prijscalculator en ontvang binnen 3 minuten een inschatting van de prijs.

Factoren die de kosten van een klantportaal bepalen

De kosten voor het ontwikkelen van een maatwerk klantenportaal lopen sterk uiteen: van €5.000 tot €25.000. Er zijn namelijk diverse factoren die de kosten sterk kunnen beïnvloeden. Hier nemen we je mee in hoe wij met behulp van onze calculator een realistische inschatting maken en hoe je eventueel kan besparen.

​

Functies

Hierbij gaat er er om wat een klant in het portaal kan doen en ook wat je zelf of je collega's in het portaal gaan doen. De naam 'klantenportaal' is in veel gevallen misleidend omdat meestal niet alleen klanten inloggen. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld ook een account aanmaken om bijvoorbeeld bestellingen na te kijken of rapportages te genereren. Meer functies maakt het portaal complexer en dit betekent hogere kosten. Het is daarom altijd erg belangrijk om te bedenken welke functies echt een eis zijn en welke eigenlijk een wens zijn. Vaak zijn er meerdere oplossingen mogelijk en hoeft niet alles in het portaal.

 

Koppelingen

Uw organisatie gebruikt waarschijnlijk al diverse systemen zoals een boekhoudpakket of CRM systeem. Zou het niet mooi zijn als deze systemen met het nieuwe portaal zijn verbonden en automatisch gegevens uitwisselen?
Om dit mogelijk te maken bouwen wij koppelingen. Dit zijn aparte stukken programmatuur om gegevens automatisch, foutloos en veilig uit te wisselen.

Het maken (en onderhouden) van koppelingen is echter vaak kostbaar. Datastructuren kunnen complex zijn en technische specificaties (API's) kunnen wijzigen. Bedenk daarom altijd goed of een koppeling echt noodzakelijk is of dat er wellicht een andere mogelijkheid is. Ook kan je er voor kiezen om gegevens voorlopig nog handmatig uit te wisselen en de koppeling pas later toe te voegen aan het portaal.

​

Aantal klanten

Meer klanten betekent meer accounts en meer opslag van gegevens. Daarnaast betekent het dat de servers waar het portaal staat zwaarder worden belast. Ook betekenen meer klanten vaak complexere functionaliteiten omdat de groep gebruikers dan diverser is. Bij een bedrijf met 30 klanten is het daarnaast vaak nog mogelijk om zaken handmatig af te handelen maar voor grotere aantallen is het nodig om automatiseringen en beheerfuncties te ontwikkelen. In hoeverre meer klanten een-op-een gelijk staat aan meer kosten, is per klantenportaal verschillend. Graag helpen wij je om hier een inschatting van te maken.

​

Design of standaard componenten

Zoek je een klantenportaal dat zowel functioneel optimaal werkt en er ook fantastisch gelikt uitziet? Dan gaan de kosten flink omhoog. De vraag is echter of een perfect design veel meerwaarde toevoegt voor je klanten. Natuurlijk begrijpen wij dat je geen ouderwetse uitstraling wil hebben maar een website zoals die van Apple is misschien ook weer niet nodig.
Wij gebruiken voor de meeste projecten onze set van standaardcomponenten die toch nog grotendeels aanpasbaar zijn. Zo kunnen we van een knop bijvoorbeeld het formaat, lettertype, kleuren, afrondingen, randdikte of opvulkleur wijzigen. Ook kunnen we een aansprekende iconenset gebruiken en/of illustraties. Best veel eigenlijk en dat zonder dure design componenten.

 

Conclusie

Besparen op de kosten bij de ontwikkeling van een eigen klantenportaal is mogelijk maar vergt wel scherpe keuzes. Wij helpen je graag in dit proces en ondersteunen je met praktisch advies van idee tot lancering.

bottom of page